Je wilt een zakelijke website laten maken. Waar moet je nu eigenlijk rekening mee houden? Deze tips geven je een aantal richtlijnen voor een perfecte website. Zowel uitstraling, techniek als vindbaarheid zijn belangrijkere onderdelen voor een website die goed opgezet is.
Wat is handig om te weten:
- Voorbereidingen voor een nieuwe website
- Doel van de website
- Aan welke techniek moet je website voldoen?
- Beveiliging van je website
- Content voor de website (foto's en teksten)
- Wat wil je zelf kunnen aanpassen?
- Hoe zorg je dat bezoekers op je website komen?
- Hoe converteert je website?
- Kosten voor een website?
- Uitbesteden of zelf doen?
Voorbereidingen voor een nieuwe website
Voordat je gaat beginnen met je website dien je eerst nagedacht te hebben over wat je wilt bereiken. Zo geeft een webdesign bureau je advies maar weet uiteraard niet wat jij met je website wilt. Een website is jou visitekaartje en vaak nog meer dan dat alleen. Het dient er netjes en professioneel uit te zien, een website die past bij jou bedrijf.
Kijk naar goede websites en leer hiervan wat zij goed doen en wat jij ook graag wilt. Meestal is een optimaal presterende website een website op maat.
Zorg ervoor dat je een domeinnaam hebt, het liefst de naam van je bedrijf. Dit is dan ook meteen duidelijk voor jouw klant. Is jou domeinnaam al bezit, bedenk dan een alternatief wat goed aansluit bij je bedrijfsnaam. Houdt er rekening mee dat het domeinnaam makkelijk te communiceren is en ook voor je mail gebruikt gaat worden.
Doel van de website
Weet voor wie de website is bedoeld. Wie is jouw doelgroep? Hiermee kan het design van de website perfect aansluiten bij jou doel met de wensen en behoeften van jouw klant voor maximaal resultaat. Daarnaast dien je ook te weten wat je bij jou doelgroep wilt bereiken met je website. Een doel kan zijn informeren, leads generen, service bieden, meer omzet behalen met bijvoorbeeld een webshop of ‘branding’.
Door je doelgroep te weten kun je jou doelstellingen makkelijker behalen en hierop bijsturen.
Aan welke techniek moet je website voldoen?
Je website moet voor iedereen toegankelijk zijn. Zo is het van belang dat je website op elk apparaat goed te bekijken is. Of er nu gebruik wordt gemaakt van een mobiel, tablet of een computer. Vaak wordt een nieuwe website ‘responsive’ gemaakt. Dit wil zeggen dat de website zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van het apparaat.
Daarnaast moet de website uiteraard snel werken. Binnen enkele seconden moet de website al zichtbaar zijn. Duurt dit langer dan zijn je bezoekers vaak al weer weg of wekt dit irritatie op. De technische opbouw van je website bepaalt hoe snel je website is. Niet te vergeten zorgt een snelle website ook voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines.
Beveiliging van je website
Niet onbelangrijk is de beveiliging van je website. Zorg dat klanten gerust gesteld worden als ze persoonlijke gegevens bij jou achterlaten. Je website dient hiervoor altijd beveiligd te zijn met een SSL certificaat oftewel een beveiligde verbinding. Deze beveiligde verbinding is te herkennen aan dat een website begint met ‘https’ in plaats van alleen ‘http’ en ook zie je een slotje in het adresbalk.
Content voor je website
De inhoud van je website (content) dient gevuld te zijn. Een aspect wat zeker niet vergeten moet worden. Dit gebeurd met teksten en afbeeldingen voor de pagina's die je hebt. Nog belangrijker is unieke content. Dit zorgt ervoor dat je onderscheidend bent en optimaal in de zoekmachine presteert.
Bij de teksten dien je rekening te houden met een goede leesbaarheid. Zorg voor pakkende kopjes en subkopjes en voldoende witregels tussen alinea's. Houdt er ook rekening mee dat de tekst relevant dient te zijn aan het onderwerp waar je pagina over gaat.
Maak gebruik van relevante afbeeldingen of video’s om je tekst mee te onderbouwen. Zorg dat deze representatief zijn, een foto spreekt namelijk meer aan dan tekst en geeft direct een eerste indruk.
Wat wil je zelf kunnen aanpassen?
Zorg dat je zelf weet wat je van je website wilt kunnen aanpassen. Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld regelmatig nieuws of artikelen op je website wilt kunnen plaatsen.
Om je website zelf te kunnen aanpassen wordt een website gebouwd met een CMS (Content Management System). Dit is een beheersysteem waarmee je zonder technische kennis zelf de inhoud van je pagina’s kunt aanpassen. Er zijn verschillende soorten beheersystemen met ieder zijn/haar eigen mogelijkheden. Het meest gebruikte CMS-systeem voor websites is WordPress.
Door je website zelf te kunnen aanpassen ben je minder afhankelijk van je webbouwer en is jou aanpassing ook nog eens sneller gedaan.
Hoe zorg je dat bezoekers op je website komen?
Een goede website is meer alleen een website. Je website moet bezoekers aantrekken. Ze komen niet vanzelf. Bezoekers krijg je door je website te promoten.
Veel bezoekers komen vanuit de zoekmachine Google. Door hiermee met je website gevonden te worden trek je bezoekers aan. Het vindbaar zijn dient uiteraard te gebeuren met de zoekwoorden waarmee jou gebruikers zoeken voor jou product of dienst . Dit is niet jou bedrijfsnaam, want dit zijn bezoekers die jou bedrijf al kennen.
Het goed vindbaar zijn in Google (niet betaalde resultaten) wordt zoekmachine optimalisatie genoemd oftewel SEO. Een andere manier van promotie is bijvoorbeeld het gebruik van social media. Zo kun je gebruik maken van platformen als Facebook, Linkedin, Instagram of YouTube. Elke kanaal heeft zijn eigen manier op je website te promoten.
Ook zijn er nog tal van andere kanalen om je website te promoten. Denk bijvoorbeeld aan het online adverteren om met behulp van een advertentie zichtbaar te zijn. Voor de inzet van de juiste methode om je website te promoten dien je ook te letten op het doelgroep wat jij hebt.
Hoe converteert je website?
Als je eenmaal bezoekers hebt dienen ze te converteren. Je bezoekers voeren een actie uit die voor jou resultaat oplevert. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun contactgegevens achterlaten als ze interesse hebben in jou product/dienst door het invullen van een contactformulier. Het is één van de meest gebruikte methodes bij een website.
Hoe goed je website converteert kun je meten door te kijken naar het aantal bezoekers wat een actie uitvoert (converteert) ten opzichte van de bezoekers die je totaal ontvangt. Meestal wordt dit uitgedrukt in het percentage conversie. Hoe hoger dit ligt hoe beter je website werkt oftewel jou bezoeker krijgt de juiste informatie te zien waar die naar op zoek is.
Door ervoor te zorgen dat je website goed werkt en inspeelt op de wensen en behoeften van jou klant converteert je website beter.
Wat kost een website?
De prijzen van een website verschillen per aanbieder en zijn afhankelijk van wat je wilt hebben. Zo lopen de prijzen zeer uiteen vanaf enkele tientallen euro’s tot duizenden euro’s. De resultaten zijn ook verschillend per webdesign bureau.
Als je weet wat je wilt hebben wordt vaak aan de hand van jou wensen een offerte gemaakt. Bij veel professionele aanbieders betaal je vaak een eenmalig bedrag voor de bouw van je website en een maandelijks bedrag voor de hosting (soms voor het eerste jaar inbegrepen bij het eenmalige bedrag).
Hosting betaal je voor jou online plekje op het internet en wordt gedaan door een hostingbedrijf of indien ook mogelijk bij jou webdesign bureau. Kosten hiervoor zijn meestal enkele tientjes per maand.
Uitbesteden of zelf doen
Tegenwoordig is het erg makkelijk om zelf een website te maken. In tegenstelling tot het inschakelen van een professioneel bureau is dit veel goedkoper. Het vereist echter wel kennis en kunde. Zeker als je twijfelt of je alles zelf kan adviseren wij om dit uit te besteden. Zo weet je zeker dat het goed gebeurd.
Als je er zelf aan begint (vaak lijkt het eenvoudig) is het resultaat vaak ondermaats als je niet of onvoldoende kennis hebt. Uiteindelijk zal het je zelfs meer geld kosten dan het uit te besteden. Ook kan een webdesign bureau je beter advies geven door de ervaring die ze hebben.
Daarnaast is het ook de vraag of je daadwerkelijk je website zelf wilt bouwen. Door het te laten doen heb je ook een stuk minder zorgen en bespaar je kostbare tijd die je aan klanten kan besteden. Uiteraard afhankelijk van je budget kun je een betere beslissing maken en verstandig is daarom altijd eerst een offerte aan te vragen om inzicht in de kosten te hebben.
Voor online succes met jou bedrijf mag een goede zakelijke website zeker niet ontbreken. Met deze tips kun je beginnen met het maken een goede start. Heb je nog meer tips nodig voor jou perfecte website? Laat het ons weten!
Sparren met ons over jou nieuwe website?
Contact
- WebwinkelCompany B.V.
Ekkersrijt 1329
5692 AJ Son (Eindhoven)
T: +31 (0)499 219 238
E: info@webwinkelcompany.nl
KVK 71329676
BTW NL858672558B01